Czym są żurawie HDS?Żurawie HDS to urządzenia transportu bliskiego montowane na podwoziach pojazdów, służące do załadunku oraz rozładunku towaru. Ta maszyna przystosowana jest do przemieszczania ładunków ciężkich, a także dużych pojedynczych elementów. Ma zastosowanie do prac remontowych i budowlanych. Żuraw HDS napędzany jest pompą hydrauliczną, która zasilana jest z silnika pojazdu. Część robocza składa się z ramienia podpartego ramą dźwigu, które może się wysunąć nawet na kilkanaście metrów. Myśląc o pracy na żurawiach HDS, musimy pamiętać o posiadaniu koniecznych uprawnień wydawanych przez Urząd Dozoru Technicznego, ponieważ wszystkie żurawie podlegają dozorowi technicznemu. Praca na żurawiach HDS jest możliwa zarówno na otwartym powietrzu, jak i zamkniętych przestrzeniach m in. na halach, jeżeli są odpowiednio wentylowane (gaz spalinowy, wytwarzany przez urządzenie – w zamkniętej przestrzeni – stwarza ryzyko zatrucia). Warunki pogodowe są bardzo ważne i powinniśmy zawsze brać je pod uwagę. Dlatego właśnie, w trakcie porywistych wiatrów czy burzy nie powinniśmy użytkować tego sprzętu. Jeżeli nasza widoczność jest ograniczona, należy także jak najszybciej przerwać pracę. Musimy zadbać o odpowiednie i właściwe wypoziomowanie pojazdu. Jeżeli nie jesteśmy pewni, jakie powinno być pochylenie żurawia, należy to sprawdzić w jego danych technicznych. Powinniśmy zadbać o podłoże, na którym stanie żuraw. W przypadku, gdy jest nierówne lub grząskie, stosujemy specjalne stabilizatory i podkładki. Rozpoczynając pracę, operator powinien sprawdzić, czy w jego strefie jest bezpiecznie i czy nie znajdują się tam osoby postronne. Strefa pracy powinna być profesjonalnie zabezpieczona, oznaczona i wydzielona do przeprowadzania działań. Nie możemy zapomnieć, żeby nasz pojazd miał zaciągnięty hamulec ręczny, włączone światła i podłożone pod koła specjalne kliny, które w sytuacjach awaryjnych zablokują ruch pojazdu. Operator ma obowiązek być wyposażonym w odpowiednie środki ochrony osobistej – kask ochronny, niekrępującą ruchu odzież czy właściwe obuwie. Samochody z HDS stosuje się często do transportu towarów, charakteryzujących się nietypowymi gabarytami lub dużą masą. Za pomocą samochodu z hydraulicznym dźwigiem HDS możemy przewozić np. Kontenery czy materiały budowlane, innymi słowy, cały ładunek, którego nie jesteśmy w stanie przetransportować autem lub doczepioną przyczepką. Dzięki wyposażeniu pojazdu w HDS jesteśmy w stanie poradzić sobie z załadunkiem czy rozładunkiem, nie ponosząc innych kosztów dodatkowych np. związanych z wykorzystaniem wózków widłowych czy innych maszyn i sprzętów. Usługi dźwigowe HDS znakomicie sprawdzają się przy pracach instalacyjnych na wysokościach np. przy montażu banerów reklamowych. Przemysł leśny także korzysta z usług HDS, ponieważ konstrukcja żurawi HDS umożliwia przenoszenie ściętych drzew na naczepy samochodowe. Dużym ułatwieniem dla dźwigów HDS jest możliwość zastosowania różnych akcesoriów i uchwytów, dzięki czemu radzą sobie z praktyczni każdym ładunkiem. Transport HDS ma zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Współcześnie, oszczędność pieniędzy i czasu jest na wagę złota, dlatego warto sięgnąć po wynajęcie urządzenia HDS. Elementy konstrukcyjne żurawi przeładunkowych Podstawa – u podstawy żurawia Wysięgnik – przeznaczony do manipulacji ładunkiem Podpory – stabilizują urządzenie Kolumna – pionowy element osadzony na podstawie żurawia Uprawnienia Aby podjąć prace przy obsłudze żurawia, należy ukończyć kurs oraz zdać egzamin przed zewnętrzną komisją Urzędu Dozoru Technicznego. Egzamin sprawdza wiedzę i umiejętności obsługi urządzenia. Po zdanym egzaminie, UDT wystawia operatorowi zaświadczenie kwalifikacyjne (kat UDT – IIŻ). Otrzymane uprawnienia umożliwiają obsługiwanie wszystkich typów żurawi przenośnych, samojezdnych lub przewoźnych zarówno w Polsce, jak za granicą. Podczas obsługi żurawia przeładunkowego świadectwo kwalifikacyjne należy mieć przy sobie. Aby uzyskać uprawnienia na tego typu sprzęt, należy spełnić warunki: Ukończone 18 lat Brak przeciwskazań zdrowotnych Wykształcenie na poziomie co najmniej podstawowym Rodzaje żurawi HDS: Żurawie leśne do załadunku drewna – wyposażone w chwytaki, przy pomocy których podnoszone są drzewa Żurawie ogólnego przeznaczenia – wyposażone są w konstrukcję, zamontowaną sztywno na podwoziu pojazdu oraz wysięgnik, który pracuje pionowo lub poziomo Żurawie montowane na pojeździe z tyłu pojazdu ze skrzynią ładunkową Żurawie montowane w środkowej części pojazdu – między kabiną kierowcy, a skrzynią biegów W OSO oferujemy kurs, którego program obejmuje: Udzielanie pomocy przedlekarskiej Informacje na temat dozoru technicznego Znajomość budowy i wyposażenia żurawi przewoźnych i przenośnych Znajomość przepisów BHP Zajęcia praktyczne na sprzęcie Obowiązki operatora sprzętu Szacowanie masy ładunku Dobory zawiesi i określanie ich stanu technicznego Znajomość działania urządzeń zabezpieczających dźwignicę Budowa hydraulicznych dźwigów samochodowych Zarobki operatorów Wiele osób zastanawia się, ile zarabia operator żurawi HDS., Jednak wszystko zależy od tego, czy pracujemy na terenie Polski czy za granicami naszego kraju. W Polsce średnie wynagrodzenie operatora dźwigu to około 4300zł brutto. Oczywiście osoby z dużym doświadczeniem i kwalifikacjami zarabiają więcej. Często ważne jest również, jak długo pracujemy w danej firmie. Natomiast u naszych sąsiadów w Niemczech możemy zarobić od 15 do 18 euro netto na godzinę, czyli około 2500–3000 euro miesięcznie. W Norwegii możemy liczyć na minimalną stawkę za godzinę pracy w wysokości ponad 200 koron (około 90zł). Bezpieczeństwo Przy dokonywaniu oględzin stanu technicznego żurawia przenośnego, powinniśmy szybko wykryć ewentualne usterki. Widząc wycieki oleju hydraulicznego, braki w wyposażeniu maszyny czy uszkodzenia mechaniczne, natychmiast zobowiązani jesteśmy zareagować. Wskaźniki i osprzęt muszą być sprawne. Powinniśmy sprawdzić przycisk awaryjny STOP oraz działanie urządzeń sterujących. Przy operowaniu żurawiem HDS, czynnościami zakazanymi są: Manipulowanie przy urządzeniach zabezpieczających, Wykonywanie prac z wykorzystaniem urządzenia niesprawnego, Pociąganie ładunków po ziemi, Praca w pobliżu linii energetycznych Podnoszenie osób żurawiem Należy pamiętać o właściwej eksploatacji i regularnym wykonywaniu rzetelnych konserwacji. Jeżeli nie będziemy stosować się do zasad w obszarze konserwacji urządzenia, możemy mieć do czynienia z groźnymi następstwami zaniechań. Najczęstsze błędy operatorów: Korzystanie z zawiesi wyeksploatowanych lub zniszczonych Niewłaściwe dobranie zawiesi Użytkowanie uszkodzonego urządzenia Nieodpowiednie usytuowanie pojazdu podczas pracy Niewłaściwe rozkładanie podpór Gdzie nas znaleźć: Nasz Ośrodek Szkoleń Operatorów znajduje się w Warszawie na ulicy Królów Polskich 8, jednak można nas znaleźć w innych oddziałach zlokalizowanych w dużych miastach Polski. Prosimy zapoznać się z naszą ofertą szkoleniową, przedstawioną na stronie internetowej. Dla klientów instytucjonalnych i biznesowych, organizujemy również szkolenia zamknięte. Gdyby byli Państwo zainteresowani naszym szkoleniem, prosimy o kontakt, po którym przedstawimy Państwu ofertę, dopasowaną do potrzeb szkoleniowych! 5/5 - (14 votes)